Doro rapporterar tredje kvartalet 2023

2023-10-27

Sammanfattning av kvartalet

• Doros nettoomsättning uppgick till 272,7 Mkr (241,2), en ökning med 13,1 procent.
  • Bruttomarginalen var 43,4 procent (37,7).
  • EBITDA uppgick till 48,4 Mkr (37,7), en ökning med 28,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 38,9 Mkr (26,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 14,3 procent (11,2).
  • Periodens resultat efter skatt var 22,0 Mkr (16,6) och resultatet per aktie var 0,90 SEK (0,68).
  • Fritt kassaflöde var 65,8 Mkr (‑18,2).

Sammanfattning Januari-september

• Doros nettoomsättning uppgick till 684,0 Mkr (644,1), en ökning med 6,2 procent.
  • Bruttomarginalen var 40,2 procent (35,2).
  • EBITDA uppgick till 76,4 Mkr (68,2), en ökning med 12,0 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 43,1 Mkr (35,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 6,3 procent (5,5).
  • Periodens resultat efter skatt var 26,7 Mkr (24,9) och resultatet per aktie var 1,10 SEK (1,02).
  • Fritt kassaflöde var 64,0 Mkr (2,6 Mkr).

VD-ord
Hög aktivitetsnivå och starkt resultat
Tredje kvartalet är vanligtvis en intensiv period med många stora mässor och ökad marknadsförings- och försäljningsaktivitet inför Black Friday och julhanden. Årets tredje kvartal visade sig vara robust för oss, präglat av ökad försäljning, vinst och kassaflöde. Trots en vikande marknad i våra regioner, ökade vi marknadsandelen och försäljningen i de flesta länder, drivet av vår framgångsrika tidiga övergång från 2G- till 4G-teknologi.

Övergången till 4G fortsätter att ge goda resultat. Vi hanterade avvecklingen av 2G i Frankrike och Sverige utan några kvardröjande 2G-lagerutmaningar, även om övergången skedde snabbare än väntat. Vårt sortiment av 4G-produkter som lanserades förra året har visat sig bli bästsäljare i dessa länder och uppvisar goda marginaler. I slutet på september lanserade vi, tidigare än planerat, vårt nya sortiment av bättre positionerade 4G-produkter, vilka är avsedda som en direkt ersättning för våra 2G-telefoner och nu förser oss med omfattande 4G-portfölj.

Försäljningssiffrorna från icke-telefon-relaterade produkter är ännu inte på önskvärd nivå, men tack vare framgången med 4G-portföljen nådde vår försäljning för tredje kvartalet SEK 272,7 miljoner, vilket motsvarar en ökning med 13,1 % jämfört med samma kvartal förra året. Brutto-marginalen var 43,4 %, drivet av flera faktorer, så som produktmix, låga fraktkostnader och positiva valutaeffekter. De rörliga kostnaderna ökade, enligt plan, jämfört med föregående år, men tack vare den starka försäljningen och höga marginalen, uppnåddes en EBIT om SEK 38,9 miljoner, motsvarande en EBIT marginal om 14,3 % jämfört med 11,1 % samma kvartal förra året.

En annan höjdpunkt i kvartalet var fritt kassaflöde om SEK 65,8 miljoner, vilket återspeglar en stark EBIT och en positiv utveckling av rörelsekapitalet.

I början av september deltog vi på IFA-mässan i Berlin, där vi lanserade Doro HearingBuds. Utvecklingen av HearingBuds har krävt omfattande resurser och tid från vårt R&D-team för att säkerställa att den nya tekniken uppfyller våra önskade kvalitetsstandarder. Vi är stolta att kunna leverera en produkt som verkligen kan göra en skillnad för personer med lättare hörselnedsättning eller för de som helt enkelt vill lyssna på musik med kristallklart ljud. På IFA, förlanserades också den kommande produkten Doro DoorBell.

Sedan lanseringen på IFA-mässan har Doro Hearingsbuds fått positiv mediebevakning och bra feedback från recensenter, kunder och slutanvändare. Inför den kommande kommersiella lanseringen har vi dessutom utvecklat en hörselsimulator som nu finns tillgänglig på vår webbplats. Denna gör det möjligt för presumtiva kunder att direkt uppleva fördelarna med våra Doro HearingBuds.

En milstolpe i september var öppningen av den första Doro pop-up-butiken, på ett av Scandinaviens största köpcentrum i Malmö. Även om vi förväntar oss att butiken kommer öka såväl vår varumärkeskännedom som exponeringen av våra produkter, så är det primära målet med butiken att kunna möta våra slutanvändare och deras anhöriga för att kunna få värdefulla insikter om deras behov och preferenser.

Under tredje kvartalet har våra Produkt- och R&D-team arbetat med Ecodesigndirektivet, som förväntas ha en betydande påverkan på telefonmarknaden inom en snar framtid. Ecodesigndirektivet etablerar en ram för genomförandet av obligatoriska ekologiska standarder för energianvändande och energirelaterade produkter. Detta påverkar direkt utvecklingen av alla våra – och hela industrins – kommande produkter vad gäller krav på hållbarhet, energieffektivitet, återvinnings-barhet, miljöpåverkan och avfallsminskning.

Även om analysen och implementeringen av detta direktiv kräver betydande resurser från vår sida, tror vi att våra väldesignade och ändamålsenligt specialbyggda produkter positionerar oss väl för framtiden.

Vi avslutar det tredje kvartalet i vetskap om att vi står på en solid finansiell grund, har bra försäljning, orderingång och goda marginaler och spännande nya produkter som är på väg att lanseras.

Jörgen Nilsson, VD och Koncernchef